دستگیری ۵ شرور و مخل نظم و امنیت در مشهد ماجرای آن کوچه بن بست واریز هدیه ۲ میلیون تومانی روز معلم به حساب معلمان تا امشب | پرداخت معوقات حق‌التدریس‌ها تا ۲ هفته دیگر بغل نویسی بر روی شیشه و بدنه خودرو ممنوع «سه‌شنبه‌های مهر» ادامه دارد | افتتاح پیش دبستانی و دبستان خیرساز در بخش رضویه مشهد با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال گُرگرفتگی در خانم‌ها و آنچه باید بدانند چگونه رنج‌هایمان را به گنج تبدیل کنیم؟ چه حرف‌هایی را به کودکان نباید بزنیم؟ آبله مرغان تا چند روز واگیر دارد؟ | برای آبله مرغان چی بخوریم؟ توصیه‌های طلایی برای خواب سالمندان علاقه وافر نوجوان‌ها به متفاوت بودن! واریز هدیه روز معلم به حساب فرهنگیان سراسر کشور افزایش ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان از پایان اردیبهشت ۱۴۰۳ | متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اجرا می‌شود خبر رییس مجلس درباره حقوق اردیبهشت | قالیباف: دولت باید متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را این ماه اجرا کند دستگیری ۲۵ داوطلب متقلب در مرحله اول کنکور ۱۴۰۳ فصل بحرانی آب در مشهد | وزارت نیرو، خراسان‌رضوی را در فهرست ۴ استان با وضعیت آبی نامطلوب اعلام کرد خبر جدید برای بازنشستگان | تصمیمات جدید صندوق بازنشستگی کشوری در خصوص پرداخت معوقات، وام و بیمه تکمیلی آیا امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد؟
سرخط خبرها

اوج شیوع آنفولانزا در آذرماه

  • کد خبر: ۱۹۶۳۰۶
  • ۰۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰
اوج شیوع آنفولانزا در آذرماه
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: افراد بالاتر از ۶۰ سال و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، زنان باردار و... سریع‌تر نسبت به واکسیناسیون خود اقدام کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، شهنام عرشی با تشریح آخرین وضعیت بروز بیماری‌های فصلی در کشور، با تاکید بر اینکه اکنون بیشترین سهم بیماری‌زایی مربوط به آنفلوآنزاست، گفت: از این رو به افراد بالاتر از ۶۰ سال، کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، زنان باردار و... توصیه می‌شود سریع‌تر نسبت به واکسیناسیون خود اقدام کنند.

عرشی گفت: از حدود ۴ تا ۶ هفته قبل به تدریج موارد آنفلوآنزا در کشور افزایش یافته است البته این روند افزایشی همواره در آبان ماه و آذرماه اتفاق می‌افتد؛ یعنی از آبان ماه شروع شده و در آذر به اوج خود می‌رسد و بعد از حدود دو ماه به تدریج کاهش می‌یابد.

وی افزود: طبق پیش‌بینی ما و آنچه که در فصل تابستان هم اعلام شد؛ انتظار داشتیم که افزایش موارد چند هفته زودتر شروع شود که این اتفاق هم افتاد. الان هم بسیاری از موارد سرماخوردگی که شاهد آنها هستیم به دلیل آنفلوآنزا است.

او تاکید کرد: بر اساس رصد شرایط، حداقل ۲۰ درصد انواع موارد سرماخوردگی‌های سرپایی مربوط به آنفلوآنزا است؛ البته در مواردی که بستری می‌شوند طبیعتا سهم آنفلوآنزا بالاتر است که این موضوع و بستری شدن در بیمارستان در افراد با سنین بالاتر بیشتر مشاهده می‌شود.

عرشی با بیان اینکه آنفلوآنزایی که امسال شاهد آن هستیم در برخی گروه‌های سنی شدت بیشتری دارد، اظهار کرد: توصیه اکید ما از شهریور ماه تزریق واکسن آنفلوآنزا در گروه‌های مستعد عوارض این بیماری بود. در واقع افراد بالاتر از ۶۰ سال، کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، زنان باردار و... باید سریعا نسبت به واکسیناسیون خود اقدام کنند.

وی افزود: از سوی دیگر از کسانی که علائم سرماخوردگی دارند تقاضا می‌کنیم تا کاهش علائم و گذر از دوره ناقل بودن، در منزل بمانند و استراحت کنند تا سایرین را هم در معرض خطر قرار ندهند و درصورتی که اجبار به خروج از منزل دارند، حتما از ماسک استفاده کنند تا موجب ابتلای دیگران به بیماری نشوند. همچنین شست‌وشو و ضدعفونی کردن دست‌ها در جلوگیری از بیماری‌های فصلی از جمله آنفلوآنزا، ‌ سرماخوردگی و کرونا نقش موثر دارد.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، تاکید کرد: طی سه هفته اخیر پیک بالایی از موارد بیماری را در کشور داشتیم اما خوشبختانه از نظر دارو و امکانات مشکلی نداشته‌ایم و اقلام مورد نیاز به اندازه کافی در کشور تامین شده است.

به گفته وی، موارد بستری در بیمارستان و کسانی که سخت‌تر به بیماری مبتلا می‌شوند از گروه‌های پرخطری هستند که علی‌رغم تاکیدات مقامات بهداشتی و پزشکان، از تزریق واکسن آنفلوآنزا خودداری کرده بودند.

او همچنین در ادامه صحبت‌هایش در پاسخ به سوال ایسنا درباره وضعیت کووید ۱۹ در کشور، با اشاره به اینکه موارد مبتلا به کرونا کاهشی است، ‌ تصریح کرد: موارد ابتلا به کرونا به کمتر از ۵ درصد رسیده است و ابتلا به آنفلوآنزا درصد بسیار بیشتری از کرونا دارد.

عرشی تاکید کرد: حدود ۱۵ تا ۲۰ مورد زیرسویه مختلف کرونا در کشور در گردش است و به شکل مداوم هم درحال رصد هستیم تا در صورت شیوع سویه جدید ویروس به سرعت آگاه شویم.

وی با بیان اینکه عموما مشکلات تنفسی سبب بستری شدن مبتلایان آنفلوآنزا در بیمارستان‌ها می‌شود، تصریح کرد: البته کسانی که بیماری مزمن داشته باشند بسته به نوع بیماری ممکن است که تظاهرات متفاوتی داشته باشند.

منبع: ایسنا

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->